05 september 2008

Woensdag 3 september (Mesa Verde NP)

We zijn de dag begonnen met iets wat nog nooit gebeurd is. Jan, die als eerste het bed uit is om 06.30u, zonder ochtendhumeur. Om 10 over 7 zaten we in de ontbijtzaal want we hadden een ontbijtje bijgeboekt.
Het ontbijt was prima: omelet, bacon, worstjes, diverse soorten brood, allerlei muffins, donuts en nog wat andere zoete troep, sinaasappelsap, verse fruitsalade en een heerlijke pot thee. We hebben genoten!!!!
Na een kop koffie op ons balkon waarbij we meteen even hebben overlegd over de dagindeling, zijn we op pad gegaan. Het was toen net 8 uur.
Als eerste hebben we het Visitor center bezocht waar we meteen kaartjes hebben gehaald voor een rondleiding met een Ranger. Normaal gesproken gaan we liever zelf op onderzoek maar met een Ranger kom je op plaatsen waar je anders niet mag komen en bovendien krijg je veel achtergrondinformatie. Vandaar.
Deze tour hadden we gereserveerd om 13.00u, zodat we van te voren nog zelf een aantal dingen konden doen. We zijn toen eerst nog naar een aantal locaties geweest, waar diverse ruines van vroegere bewoning opgegraven waren.
Hierna hebben we een museum bezocht waar we heel veel informatie hebben opgedaan over de geschiedenis van de bewoners van Mesa Verde.
Even wat achtergrondinformatie: Vanaf 550 na Christus werd dit gebied al bewoond. In eerste instantie trokken deze bewoners van plek naar plek maar uiteindelijk bleven ze op één plek.
De bloeiperiode van bewoners van Mesa Verde was van 1100 tot 1300.
De Ancestral Puebloan People, zoals ze genoemd werden, verhuisden van kleine dorpjes op de top van de Mesa (plateau) naar natuurlijke overhangingen in de rotsen (cliffs). Hier maakten ze hun thuis.
De muren werden opgetrokken uit zandsteen, bij elkaar gehouden door klei.
Ze bouwden ronde torens en rechthoekige kamers van soms wel 4 etages hoog. En dit allemaal onder de overhangende rotsen.
Om onbekende redenen verlieten deze bewoners deze bewoning omstreeks 1300.
Heel lang wist niemand van het bestaan van deze rotswoningen totdat ze bij toeval in 1860 werden ontdekt. Nu is het een Nationaal Park zodat deze unieke plek behouden blijft.

Het museum gaf een heel goed beeld van het dagelijkse leven van de bewoners. Wij vonden het heel mooi.
Daarna hebben we zo’n cliff bezocht, maar daar hadden we eigenlijk te weinig tijd voor. Voor we onze rangertour zouden beginnen, wilden we eerst nog lunchen. Gelukkig was er, in tegenstelling tot gisteren, weer een fijne picknicktafel in de schaduw waar we lekker gegeten hebben.
Daarna was het tijd voor onze tour. We moesten behoorlijk klimmen en klauteren en een ladder op en toen kwamen we bij een giga overhangende rots waaronder zich een compleet dorp bevond. Alles paste precies onder de rots. Het was heel indrukwekkend om te zien en het idee dat hier 900 jaar geleden mensen woonden. Dat wij nu over dezelfde grond liepen, geeft een heel speciaal gevoel. Dat valt niet uit te leggen. Je moet het ervaren.
De Ranger gaf veel informatie en dat deed hij op een heel goede manier.
Na een uur moesten we weer steil omhoog dus weer veel klimmen en nu zelfs 3 ladders op om uiteindelijk weer op het beginpunt uit te komen.
Het viel mij mee maar er waren een aantal mensen die er veel moeite mee hadden.
Na de tour hebben we eerst even uitgerust en daarna zijn we met de auto naar het hoogste punt van het park gereden (2985m) waar we een gigantisch mooi uitzicht hadden over de omgeving. Je kon echt heel ver kijken en gelukkig was het erg helder.
Daarna zijn we, vol van alle indrukken, teruggegaan naar onze kamer.
Eerst maar bijkomen, daarna eten, foto’s bekijken en luieren want het was een hele mooie, indrukwekkende dag.
Morgen verlaten we Mesa Verde en gaan we op weg naar nog (hopelijk!) veel meer mooie ervaringen.
Trouwens, het is hier erg warm (25 graden) en zonnig. Dit even om jullie in Nederland jaloers te maken. Morgen weer een verslag van onze belevenissen.